LA BIBLIOTECA VISCUDA

Una hora a la setmana, els grups de p4 i p5 visiten la biblioteca de l'escola on els rep la Gemma, la bibliotecària, amb algun conte o àlbum a punt per ser explicat.

Es tracta d'una activitat de narració de contes acompanyada de la posterior conversa literària. Puntualment, la narració del conte, s'acompanya d'alguna activitat artística o creativa, d'alguna proposta de joc a partir de mini mons o d'alguna instal·lació participativa. 

Totes les sessions segueixen un esquema(però que sempre cal adaptar a les necessitats de cada sessió):
  • Benvinguda: conjuntament es diuen les paraules màgiques per començar la sessió.
  • Joc d’hipòtesi abans d'explicar el conte (què deurà passar?): es descobreixen les pistes que aporten les cobertes (ia a vegades les guardes) del llibre: el títol, les il·lustracions, autor/a, il·lustrador/a, editorial... 
  • Lectura del conte, àlbum, història... 
  • Conversa entorn la lectura: què ha agradat més? per què? ens ha recordat alguna altre conte que ja coneíxiem? a qui li voldríem recomanar?... 
  • Comiat: conjuntament es canta la cançó d’aplaudiment al conte

Després de cada sessió els nens i nenes de cada grup classe s'emporten la coberta impresa i plastificada del conte que han conegut aquell dia, per incorpora-la a la capsa de "la biblioteca viscuda" que tenen a l'aula. D'aquesta manera sempre que ho desitgen poden fer memòria dels contes que s'han narrat i viscut conjuntament, i aquesta experiència no queda només entre les quatre parets de la biblioteca de l'escola.

A més aquestes cobertes impreses i plastificades també es queden a la biblioteca i es van penjant en un lloc visible perquè mentre es conversa dels llibres i les històries les tinguem presents, cosa que ajuda a relacionar-les les unes amb les altres.

En aquestes trobades setmanals, a més, els infants expliquen a la bibliotecària quins projectes tenen entre mans i què estan investigant per si ella els pot donar un cop de mà buscant llibres  i d'altres recursos a la biblioteca.